újrahasznosítás

5 dolog, amit az újrahasználati/újratöltési megoldás megtervezésekor meg kell tennie

Az egyszer használatos csomagolások mindenhol jelen vannak a mindennapi életünkben. Legyen szó szívószálakról, műanyag palackokról vagy elvitelre szánt ételek csomagolásáról, néha úgy érezzük, lehetetlen elmenekülni előle. Mostanra már ismerjük a problémát. Közvetlenül károsítja az élővilágot, szennyezi az óceánokat és hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátásához – a következmények egyértelműek.

Ennek megállításához olyan modelleket kell létrehoznunk, amelyekkel eleve megállíthatjuk az egyszer használatos műanyagok gyártását. A legjobb megoldások közé tartoznak az újrafelhasználható és újratölthető csomagolások. Ez azonban a fogyasztói magatartás megváltoztatásának nehéz feladatával jár. A fogyasztók megszokták, hogy eldobható csomagolásba csomagolt termékeket vásárolnak anélkül, hogy megkérdőjeleznék annak hatásait, és ezen kell változtatnunk. Ezért az újratölthető vagy újrahasználható megoldásnak, amelyet meg akar tervezni, felejthetetlen kell lennie. Újrahasználati megoldás kialakításán gondolkodik? Íme egy lista azokról a lépésekről, amelyeket nem szabad kihagynia!

1. Tegye könnyen hozzáférhetővé

Először is, a fogyasztók nem fogják használni a megoldásodat, ha túl sok erőfeszítést igényel. A megoldásodnak könnyen elérhetőnek és könnyen használhatónak kell lennie, ez úgy nézhet ki, hogy sok leadási hely van, vagy hogy a fogyasztóhoz közel helyezkedik el. A Qyos, az egyik indonéziai vállalkozásunk például újratöltő automatákkal állt elő, hogy csökkentse az egyszer használatos csomagolást az olyan mindennapi termékek esetében, mint a mosószer. Minden automata lakóépületekben és lakóparkokban található, így a fogyasztók közvetlenül a küszöbükön juthatnak újrahasználható megoldásokhoz.

2. Tegye ajánlatát inkluzívvá

Egy valódi mozgalom létrehozásához a fogyasztók többségét kell összegyűjteni. Ezért olyan vonzó vásárlási árat kell megállapítania, amely sokak számára elérhető. Elemezze a versenytársakat, és derítse ki, hogy a célközönség számára milyen árkategória elfogadható, hogy versenyképes árat tudjon kialakítani. A fogyasztók vonzásának nagyszerű módja az alternatív vásárlási módok kipróbálása, például havi előfizetések vagy ismétlődő vásárlások esetén nyújtott kedvezmények felajánlása. Így meghatározhatja, hogy melyik árpont a legjobb.

Mindemellett ne akarjon fukarkodni magával az újrahasználható csomagolással. Mivel az újrahasználati és újratöltési csomagolásnak több száz használatot kell kibírnia ahhoz, hogy fenntarthatónak minősüljön, győződjön meg róla, hogy tartósan készült.

3. Válassza ki a megfelelő üzleti modellt

Ami igazán fontos, az a hatékonyság, és a méretgazdaságossági lehetőségek azonosítása. Mindez a megfelelő üzleti modellel kezdődik. Egy új vállalkozás indításakor elég nagy a kísértés, hogy mindent egyedül akarunk csinálni, és teljes kontrollt akarunk fenntartani. Vegyük például a háztartási cikkek újrafelhasználásával foglalkozó vállalkozásunkat, a QYOS-t. Ha mindent maguk akartak volna csinálni, akkor meg kellett volna tervezniük a saját csomagolásukat, üzletet kellett volna nyitniuk az értékesítéshez, alkalmazottakat kellett volna felvenniük, franchise-t kellett volna nyitniuk és így tovább. Ehelyett a méretarányosságot választották, és az automaták koncepciójának alkalmazásával képesek 24/7-es elérhetőséget biztosítani, és kiküszöbölni a személyzeti költségeket. Még jobb, hogy mivel a fogyasztók saját edényeiket használhatták, nem kellett újrahasználható edényekre vagy a kapcsolódó logisztikai költségekre költeniük.

4. A termékek újrafelhasználása, nem ugyanazok az üzenetek

Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethet, ha nem veszi figyelembe a marketing- és kommunikációs stratégiáját. Nem számít ugyanis, hogy milyen nagyszerű megoldással álltál elő, ha nem tudod, hogyan népszerűsítsd, nem fogsz vevőket találni. Ahhoz, hogy sikeres legyen, alkalmazkodnia kell a kiválasztott piachoz és közönséghez. ne gondolja, hogy csak azért, mert a megoldása újrafelhasználható és hatásos, automatikusan felkelti a figyelmet. Alapvető fontosságú, hogy ismerje a piacát, hogy termékét kívánatossá tegye. Alas nevű vállalkozásunk például úgy döntött, hogy nem használja az „újrahasználat” szót, mivel azt a vásárlók negatívan értelmezhetik, ami abból a gondolatból fakad, hogy valaki más már használta előttük az ételdobozt. Az Alas ehelyett olyan szavakat választott, mint a „visszaváltható” és a „bűntudatmentes”, olyan üzeneteket, amelyek az indonéziai vásárlók többségének tetszenek. Ennek a hibának az elkerülésére nagyszerű módszer az emberközpontú tervezés. A célközönséggel való közvetlen beszélgetés, tesztelés és a tőle való tanulás révén azonosíthatja a legvonzóbb üzenetet, mielőtt teljes mértékben befektetne egy teljes marketingstratégiába.

5. Legyen elég nagy a cél

Szinte túl egyszerűen hangzik, de… A célodnak elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy nagy hatást érj el! Ha úgy döntesz, hogy a műanyaghulladékkal foglalkozol, mindenképpen találj egy olyan hulladékáramot, amelyet érdemes megoldani. Az egyszer használatos zacskók például az egyszer használatos műanyagok egyik legnagyobb forrása: naponta 5,5 millió darabot használnak fel és dobnak ki belőlük. Összetételük miatt a tasakokat gyakorlatilag lehetetlen újrahasznosítani, ezért érdemes megoldani a problémát. Ezért választottuk a Koinpack nevű vállalkozásunk célpontjaként az egyszer használatos tasakokat!

Csináljuk meg!

Az újratöltési és újrahasználati megoldásoknak túl kell lépniük azon, hogy egyszerűen csak jók legyenek, de elképesztőnek kell lenniük ahhoz, hogy megváltoztassák a fogyasztók évek óta tartó tudattalan viselkedését. Ha azt szeretné, hogy az újrahasználati megoldása sikeres legyen, gondoskodnia kell arról, hogy a fogyasztók könnyen hozzáférjenek az ajánlatához, akár földrajzi, akár pénzügyi szempontból, és győződjön meg arról, hogy tudja, milyen üzenetet szeretne terjeszteni. Világosan meg kell fogalmaznia szándékait, értékeit, hatékonynak kell lennie, és végül, de nem utolsósorban mindig a célközönségéhez kell igazítania mondanivalóját, és meg kell értenie, hogy mire van szükségük Öntől.

Kíváncsi vagy, hogyan néz ki egy sikeres újrafelhasználási vállalkozás? A Zero Waste Living Lab-nél új vállalkozásokat és kísérleti projekteket építünk a csomagolási szennyezés által erősen érintett országokban, például Malajziában és Indonéziában. Mindegyik vállalkozásunk egy-egy ágazatra összpontosít, például az Alas az elvitelre szánt csomagolásokkal, a Koinpack az egyszer használatos tasakokkal, a Kecipir pedig a farmtól az asztalig tartó e-kereskedelemmel és szállítással foglalkozik.

Végezetül, egy kis gondolatébresztőnek, fontos elismerni, hogy bár az újratöltés és az újrafelhasználás kétségtelenül a legjobb módja az egyszer használatos csomagolási hulladék kezelésének, ez nem jelenti automatikusan azt, hogy mindig ez a legfenntarthatóbb megoldás. Valójában egy terméket bizonyos számú alkalommal újra kell használni ahhoz, hogy környezetbarát legyen. Érdekelnek a részletek? Az Anthropocene Magazine írt egy nagyszerű blogot arról, hogy az újrafelhasználás nem mindig a legfenntarthatóbb megoldás.